Vågsbygd videregående skole

¿Sabes?: spansk I. Lærebok
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • ¿Sabes?: spansk I. Lærebok
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Klassifikasjon
År
  • 2022
Noter
  • ¿Sabes? for spansk 1 holder et realistisk nivå der kommunikasjon og praktisk språklæring er det sentrale. Med tydelig struktur, god språkhjelp, visuelle grep som støtter språklæring og avgrensede temaer der man går i dybden, gir ¿Sabes? et godt grunnlag for videre språklæring på spansk. ¿Sabes? dekker læreplanen i fremmedspråk (LK20) og består av en alt-i-ett-bok for vg1 og vg2 og et elev- og lærernettsted. Kommunikasjon og en praktisk språklæring er hovedelementene i ¿Sabes?. Fra elevene åpner boka i sin første spansktime, får de språkhjelp som gjør at de med en gang kan anvende språket og kommunisere med sine medelever. Kapitlene er korte og går i dybden på avgrensede temaer. Elevene lærer grammatikk i kontekst og må anvende den for å løse oppgaver og forstå tekstene. Verket har en tydelig struktur og veksler mellom muntlige og skriftlige aktiviteter. Individuelle oppgaver gir elevene rom for refleksjon og gjennom samhandling anvender de ny kunnskap. Det visuelle har en sentral plass i språklæringen, og elevene lærer å bruke ulike visuelle komponenter i tilegnelsen av språket. Ved å følge læreboka jobber elvene kontinuerlig med kompetansemålene og forberedes på muntlige og skriftlige vurderingssituasjoner. Kommunikasjon er kjernen i læreverket, og oppbyggingen av kapitlene utfordrer elevene til å bruke spansk skriftlig og muntlig fra start. Tradisjonelt er elevene vant til å besvare spørsmål, men med kompetansemålene med sterk vekt på kommunikasjon, har dette endret seg. For at elevene skal kunne kommunisere må de også kunne stille spørsmål. Vi har derfor gjennomgående vektlagt at elevene skal lære å formulere og besvare spørsmål rundt temaene som blir gjennomgått. Gjennom aktiviteter og tekster som omhandler dagligdagse situasjoner og samfunnsforhold som er relevant for eleven, presenteres det tverrfaglige temaet «demokrati og medborgerskap».
ISBN
  • 978-82-02-72767-3
Tilgjengelige
  • 0/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00003709n m  22004571  4500
*00134239
*008220121s2022    no     ar         00nob 9
*019  $bl$dL
*020  $a978-82-02-72767-3$bfleksibind
*025  $a9788202727673
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a468.243982$zh$223/nor
*0821 $a468.2$zb$223/nor
*10010$aDrange, Eli-Marie$d1972-$jNO$0(NO-TrBIB)28529$8f
*24510$a¿Sabes?$bspansk I$bvg1+vg2$cEli-Marie Drange, Amelia Garzon Osorio ; illustrert av Lara Romero Guerrero$pLærebok
*250  $a1. utgave, bokmål[utgave]
*260  $a[Oslo]$bCappelen Damm$c2022
*300  $a264 sider$billustrasjoner$c29 cm
*520  $a¿Sabes? for spansk 1 holder et realistisk nivå der kommunikasjon og praktisk språklæring er det sentrale. Med tydelig struktur, god språkhjelp, visuelle grep som støtter språklæring og avgrensede temaer der man går i dybden, gir ¿Sabes? et godt grunnlag for videre språklæring på spansk. ¿Sabes? dekker læreplanen i fremmedspråk (LK20) og består av en alt-i-ett-bok for vg1 og vg2 og et elev- og lærernettsted.  Kommunikasjon og en praktisk språklæring er hovedelementene i ¿Sabes?. Fra elevene åpner boka i sin første spansktime, får de språkhjelp som gjør at de med en gang kan anvende språket og kommunisere med sine medelever. Kapitlene er korte og går i dybden på avgrensede temaer. Elevene lærer grammatikk i kontekst og må anvende den for å løse oppgaver og forstå tekstene. Verket har en tydelig struktur og veksler mellom muntlige og skriftlige aktiviteter. Individuelle oppgaver gir elevene rom for refleksjon og gjennom samhandling anvender de ny kunnskap. Det visuelle har en sentral plass i språklæringen, og elevene lærer å bruke ulike visuelle komponenter i tilegnelsen av språket. Ved å følge læreboka jobber elvene kontinuerlig med kompetansemålene og forberedes på muntlige og skriftlige vurderingssituasjoner. Kommunikasjon er kjernen i læreverket, og oppbyggingen av kapitlene utfordrer elevene til å bruke spansk skriftlig og muntlig fra start. Tradisjonelt er elevene vant til å besvare spørsmål, men med kompetansemålene med sterk vekt på kommunikasjon, har dette endret seg. For at elevene skal kunne kommunisere må de også kunne stille spørsmål. Vi har derfor gjennomgående vektlagt at elevene skal lære å formulere og besvare spørsmål rundt temaene som blir gjennomgått. Gjennom aktiviteter og tekster som omhandler dagligdagse situasjoner og samfunnsforhold som er relevant for eleven, presenteres det tverrfaglige temaet «demokrati og medborgerskap».
*70010$aOsorio, Amelia Garzon$eforf.$0(NO-TrBIB)12071297$8f
*70010$aGuerrero, Lara Romero$eillustr.$jES$0(NO-TrBIB)1642068491095$8f
*90010$aDanbolt Drange, Eli-Marie$zDrange, Eli-Marie$jNO
*90010$aDrange, Eli-Marie Danbolt$zDrange, Eli-Marie$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Utlånt07.06.2024Skolebibliotek468.2 D